Showing posts with label keseronokan Kedapuran. Show all posts
Showing posts with label keseronokan Kedapuran. Show all posts

Thursday, July 15, 2010

tunA puff =)

kalau orang tengok,, mesti ,,"waaaaaaahhhhh,,,hebatnye ,,,camneh nak buat pastry die??"

kui3x,,,,,

Behind the story,,,

1) pegi Giant,, beli :
  • Kawan,,instant Flakey / Paratha,,,(neh lah pastry tuh,,,)
  • Tuna 1 tin
  • Mayonese
  • Lada sulah
2) Potong Frozen Flakey tuh (potong selepas dah lembut sket,,lbey kurang 1 min keluar dr freezer mengikut bentuk yang anda nakla)

3) Masukkan balik yang dah potong sebab kalau da lembik,, sussah nak handle,,dan bancuhlah inti yang nak di gunakan,,terpualang nak inti ape,,,

4) bila inti dah ready,,,keluarkan semula flakey tuh,,,tunggu 30 saat ( biar lembut sket) masukkan inti,,

5) Bakar atas loyang,,yang telah disapu butter (avoid melekat)

6) oppss,,sebelum bakar,,, comeyykan sket tepi2 tuh dengan menggunakan garpu,,,dan sapu kuning telur + pewarna kuning supaya serinye bertambah2,,,,

7) Bakar dalam ketuhar pada 200 darjah selsius,, selama 20 min,,,lepas 10 min,, pusing,,,cam biase,, supaya pembakarannye serata,,

try laa,,,,,,,huhuhuhuhuh

Sunday, December 6, 2009


"kak Tkah, Mak long ajak g umah esok,,"

Haaa,,,inilah masanya untuk mengisi masa lapang,,,masak untuk makan beramai-ramai,,,h0h0h0,,

"kita wat karipap nak x??" tanyaku selamba,,

"Boleh2, K-pap y mne satu??"

"Pusar la,,, da lama x bwat"

Beginilah cara-caranya:
secara asasnya mesti ada si Putih, si Kuning dan si Inti,,,paham??

Gaulkan tepung gandum + garam sket + air,,badjet berapa banyak nak buat,,gaul sampai boleh bentuk doh camneh,,,inila si Putih

Kemudian,,gaulkan pulak tepung gandum + butter + garam cket,,,,gaul sampai boleh wat bulat2 camneh,,,,yang neh,, si Kuning

Yang ketiga penting,,mestila kena ada inti karipap,,,si inti,,,wat la ske hati=)

Next,, balutkan si kuning dengan si putih

dapat bayangkan?? haa,, camneh la,,,yang blom balut pnoh lg,,,

Ooopppss,,terskip byk la plaks,,sebelum jadi camneh,,,canaikan dulu balutan Si Putih dan si Kuning,,Gulungkan mereka,,pastuh,,,canaikan sekali lg,,,best!! exersice seluruh tangan,,,pastu gulung lagi,,,tyme gulung neh,, make sure lekatkan btol2 kat penghabisan gulungan,,,pastuh potongkan gulungan kepada beberapa bahgian kecil,,saiz gulungan refelecting saiz kepingan pastry yang ditunjukkan di atas,,so,,klo nak version besar wat la gulungan yang besar2,,,ataupun potong bahagian tuh tebal2,,,camne nak terang neh,,,wawawawaw,,,tp lg byk gulungan lg berpusar2 la karipap kita tuh!!

Almost done,,,masukkan inti,,tutup,,dan kelimkan,,,simpan dlm freezer,,sok sebelom bertolak,,,kita goreng dulu!!!

Siap,,,semoga mereka menjamah dengan enak esok!!amiiinnn,,=)

Friday, November 20, 2009

prune cake!!!


PRUNE CAKE lazat,,,,=)

bahan2:
275 g seedless prune (sunsweet-1 peket)
2 cwn air
2 cwn tpg
2 sdt Na2Co3
1 1/2 cwn gula halus
4 bj telur
1/2 sdt esen vanila
2 sdb serbuk koko
250g butter (1 buku)
1 sdb susu pekat

cara2:

  1. memula rebus prune dgn j2 cwn air smpi agak2 tggl 1 cwn je air rebusan,,,
  2. masukkan Na2Co3 dalam air rebusan,,,
  3. tepung n serbuk koko ayakkan,,,
  4. asingkan putih n kuning telur,,,
  5. butter+gula+kuning telur pukul sampai kembang,,,
  6. putih telur punpukul sampai kembang,,,
  7. campurkan satu-satu(1),(2),(3),(4) ke dalam (5)
  8. jangan lupakan susu pekat,,,
  9. Bakar 200oC selama t45 min,,
  10. SIAP!!!
selamat mencuba!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails