Saturday, October 24, 2009

Ada apa dengan ‘Atikah??

missing ' and h

Have you ever wonder what’s behind your name??????

Hmmm,,,,,

Pernah juga terfikir “Why is my name seems to be the most common compare to my other siblings name??”

Listen to this : Syifaa’, Asma’, Yusra, ‘Atikah, Kauthar, Mundzir and Sumayyah. Am I right??

‘Atikah is the most universal name,,,WAaaaaaaaa!!! How universal it is??Hmmm,,,there are 3 more Atikah in my faculty,,hohoohoh,,,,but for sure,,,there is only one ‘Atikah Zahir =)

I’ve once asked my father why he put my name as ‘atikah??

Haa,,,this is what is behind my name,,,,,,

`Atikah bt Zaid adalah seorang wanita yang jelita, bijak, serta pandai bersyair. Beliau adalah isteri kepada Abdullah b Abu Bakar. Kecantikan dan kebolehannya bersyair telah melalaikan suaminya untuk keluar berniaga dan juga beribadah.

Pada suatu hari Jumaat, Abu Bakar telah melintasi rumah mereka dan mendapati Abdullah masih bersama isterinya di bilik. Semasa pulang pun Abu Bakar mendapati mereka masih bergurau senda di bilik, lalu Abu Bakar menegur anaknya, "Wahai Abdullah! Apakah kamu mahu menjamakkan kesemua solatmu?"

"Apakah Solat Jumaat telah selesai?", tanya Abdullah.

Jawab Abu Bakar, "Apa kena dengan kamu? Perniagaan telah kamu lumpuhkan dan sekarang kamu tinggalkan pula agamamu. Kau ceraikan sahaja perempuan ini."

Cantiknya 'Atikah Zaid neh,,,,

Abdullah pun menceraikan isterinya, `Atikah.

Selang beberapa waktu, Abdullah pun merintih kerana terlalu merindui bekas isterinya. Kerana perasaan simpati, Abu Bakar mengizinkan anaknya merujuk kembali. Abdullah telah menghadiahkan `Atikah sebidang kebun dengan syarat `Atikah tidak boleh berkahwin lagi selepasnya. Namun setelah Abdullah meninggal, datanglah Umar b. Al Khattab meminangnya.

Hal ini amat membingungkan `Atikah lalu ditolaknya lamaran itu selagi belum ada fatwa yang jelas mengenainya. Berkata Ali b. Abi Talib, "Kembalikan kebun itu kepada keluarganya dan kau boleh berkahwin lagi." Berdasarkan fatwa Ali maka `Atikah pun berkahwin dengan Umar. Setelah Umarmeninggal, `Atikah berkahwin pula dengan Zubair b. Awwan. Selepas Zubair, datang pula Ali.

Kali ini `Atikah menolaknya seraya berkata, "Semua suamiku sebelum ini mati terbunuh, aku khuatir ia juga akan berlaku ke atas dirimu."

Lalu Ali pun berseru, "Sesiapa yang ingin mati syahid maka berkahwinlah dengan `Atikah."

hmmm,,,krnya,,,sesape nak mati syahid berkahwinlah dengan 'Atikah Zaid ini,,,,hohoho,,,ambil yang jernih buang yang keruh,,,,

this is what had been told to me,,,thanks mak n ayah,,,=)

Sometimes, we may forget that the name will reflect the person,,,so,,good names may reflect good people,,,Thus, those with the good names,,,let's reflect ourselves as what our names are!!

Insyaallah,,,,

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails