Friday, July 30, 2010

10 days to go!!!

Sedar ke tak wahai manusia.....lagi 10 hari dah nak Ramadhan................Kalau nak raya, pastinya telah bising dengan rancaknya berkumandang lagu-lagu raya seawal 1st Ramadhan lagi..Tapi bagi menyambut Ramadhan??? "Ada aku kesah??" aduyai~ perlu di ubah mentaliti ini...

Anak-anak akan sibuk bertanya "Mana baju raya?? Duit raya berapa banyak??" ini sebelum Ramadhan bermula.........Kalau dah masuk ramadhan?? Memang Raya je lah persoalannya...

Memang tak dinafikan, susssah sebenarnya nak menerapkan amalan 'ketidaksabaran menanti RAMADHAN' berbanding 'ketidaksabaran menanti SYAWAL'.....Secara jujurnya ayah dan mak memang pandai....=) Sehingga hari ini terkesan dihati....'penantian Ramadhan lebih terseksa berbanding syawal'...dan 'meninggalkan Ramadhan lebih sedih berbanding Syawal'.......

Dari kecil, rasanya seawal 5 tahun lagi aku sudah pun mula berpuasa. "haruslah berpuasa, sebab kakak-kakak semua puasa kotttt" kebiasaannya 2 atau 3 hari sebelum Ramadhan selepas solat Maghrib berjemaah, ayah akan berikan kami masing-masing sekeping kertas.

"Wokeh, sekarang tulis azam ramadhan masing-masing. Jangan tunjuk kat sesiapa lagi. Buat sendiri-sendiri." ayah memberi arahan.

Semua akur...aku?? mestilah mak yang tolong kotttttt...wawawawawaw...tapi apa yang pasti...aku tulis puasa 30 hari sampai azan zohor.....=) lawaksss......Azam yang ku sangat yakin akan ku penuhi...jangan la nak tulis benda yang tak mampu nak dibuat...memang tak dapatlah!!

Ramadhan menjadi lebih bermakna buat kami adik-beradik sebab...setiap malam..kami keluar!! Jalan di malam yang hening sambil memakai telekung....ke surau lah kan?? Terawih.....best w0oo00....jalan-jalan ngan member...walaupun sesampai jee di surau..telekung ntah ke mana, badan ntah ke mana...tapi memang besttttt!!! Lagi-lagi...lepas balik terawih...makan aiskrim!!!

Mak, kalau puasa neh..memang rajin terlebih sikit.. Kami diberi giliran untuk memilih menu masakan masing-masing....kuih apa pun...we just have to wish for it!! Nanti terhidanglah di depan mata...Hebat betullah mak neh....kagum!! Kadang-kadang terfikir..."macam mana mak bley handle 7 orang neh?? sibuk jaga adik lagi..nak masak lagi..." SUPERWOMAN!!

Haa...berbalik kepada azam yang di tulis tadi.. ayah akan taip dan cetakkan ia atas satu kertas A4. Kemudian ditampalkan di dinding rumah untuk tatapan umum....

wawawawwawa~ ketika itulah sessi cabar-mencabar bermula......Sesungguhnya sessi ini amat penting untuk menjana daya saing yang hebat antara kami adik beradik!! Walaupun....tika itu tak pasti kami sedar ataupun tidak akan ganjaran yang kami bakal perolehi....

"Berlalulah sudah Ramadhan, Sebulan berpuasa!!"...bukan nak kata tak gembira dengan kehadiran Syawal...tapi kesedihan meninggalkan Ramadhan mengatasi kegembiraan itu. Bila di 1/3 terakhir Ramadhan...maka bertungkus lumuslah kami merealisasikan azam-azam yang terpapar dan masih terbengkalai..STRUGLLE like.......huhuhuhuh...Bertambah-tambah sedihnya, bila berfikir.."dah tak dapat nak main ngan kawan-kawan kat masjid lagi laaa" Ayah selalu bawa kami ke masjid untuk beriktikaf...Iktikaf..iktikaf gaks..Main tetap main!! wawawawawa...

Bila tamat sudah Ramadhan...hmm...macam biasalah..review satu per satu azam tersebut...adik-beradik yang lain menjadi juri..betulkah kami berjaya merealisasikannya?? Kalau hafazan, memang ayah cek lah!! tak pun Along or Angah.....best w0o0oo ~ kl0 dapat penuhi semuanya....dapat..."bangganyeee aku!!" wawawawawaw~ itu masa kecil-kecillah, sebenarnya.. ganjaran Allah beri lebih berlipat kali ganda...=) Alhamdulillah...perlulah istiqamah setelah itu.....InsyaAllah...

Alah bisa tegal biasa...betul ke neh ntah....wawawaw...apa yang pasti apabila sudah dijadikan amalan...perkara menjadi mudah..kan?? Hmm...

Sekarang kegembiraan dan kepuasan dengan tercapainya azam-azam Ramadhan yang lepas menjadi lebih bermakna apabila ia masih diamalkan bukan hanya di dalam bualan ramadhan..=)

"Korg baik pulun wat bebende neh sekarang! Nanti da kejelah, kahwenlah,,,payah sket.." Terngiang-ngiang nasihat mak...betullah..ketika masih bergelar 'PELAJAR' lah masa paling lapang......tidak punya banyak komitmen!! Bagaimanakah keadaan Ramadhan setelah bergelar 'wanita berkerjaya' ea?? Mesti lain sket keadaannya...need to be a camouflager nnt...~ huhuhuh

Ramadhan kali ini?? Hmmm....apa yang nak diazamkan?? Perlu ditambah sesuatu yang baru agar ramadhan kali ini menjadi lebih baik berbanding sebelumnya...InsyaAllah.....
.. Kalau di panjangkan usia akan ku bertemu dengan Ramadhan kali ini.......

1st SAMURIANS couple....=) cayalah!!!

Inilah jodoh yeee.......teringat pula....di kedai mamak berhampiran UKM Bangi...

"Tkah ko taw tak PECHA da nak kawen? Tahun depan rasanya," Yana bertanya.
"Waaaaaa!! Bestnyeee...dia kawen ngan sapekah??" Aku tanya balik.
"Aku pun tak taw! Dia tak nak bagi taw!! Bengang aku taw!" Yana bengang.
"Huh?? Plekss..asal ko tak taw??" Aku bingung.......

Di sebelah malamnya, keluar makan bersama Nuar dan Yana....

"Eip, korg taw SALAS nak kawen tahun depan??" Nuar bertanya.
"Salas?? KR Budi tuh kee??" aku betanya pula.
"A'ah" Nuar jawab ringkas.
"Salas kawen ngan sape??" Yana bersuara.
"Hmmm..Kalau tak silap aku, bakal isteri dia bernama Fatimah...Kalau tak silap laa.." Nuar jawab sambil berkerut-kerut di dahinya...

Aku pandang Yana, Yana pun pandang aku.......

"Weiiiiiiiii!!!!!! PECHA ngan SALAS keeeee?????!!!! tersentak Nuar....wawawawawawa

Bersegeralah Yana mendial no 01333XXXXXXXX......

"Sampai hati ko PECHA!!!!" menjerit kami di situ.......

Inilah jodoh...=) Lucu jeeee......

Barakallahulak!! inilah pasangan merpati sejoli itu. Mohd Asyraf aka SALAS dan Siti Fatimah aka PECHA. Boleh pula Si Nuar neh tak tahu yang Fatimah itu adalah PECHA. Yana dan Pecha merupakan budak dorm sebelah yang sering menumpang dorm aku...wawawawawa.....datang cari makan!!

eip, eip, itu bukan persoalannya sekarang.......persoalannya adalah: "Sejak bila pula mereka nehhhhhhhhh?? Sedangkan di sekolah, macam kenal tak kenal jeee...." huhuhuhu.. maka timbullah pelbagai inferens di benak kepala ini... Bukan aku jee.. Rasanya seluruh warga SAMURA batch 20 kottt.....

Mungkin dari dulu SALAS memang suke kat PECHA kott...Yelah, PECHA kan 'top ranker' bebudak 'techno'....huhuhu diam, diam berisi....Kalau orang tak kenal dia...memang kata "Sopannnn dan pendiam yee Fatimah tuh..." tapi sebenarnya.......hanya tuhan yang tahu...kat asrama tunjuk belang yeeeeee!! wawawawa

Tak pun...PECHA yang had crushed on SALAS.. KR (Ketua Rumah) Budiman kott....yang berjaya merampas gelaran Johan keseluruhan dari Sarjana!!! Bengang jeee.. setelah 5 tahun berturut-turut menggondol gelaran johan keseluruhan itu... malangnya.. bila SALAS menerajui rumah tersebut..."waaaaaaa!!! Budi menang!!!!!" Kami , Sarjana...dok nangis tepi dewan!! haisy......=(

Tapi...sekejap jee sedihnyee......apa yang penting?? "BESTNYEEEEEE sekolah!!!!" kalau di beri peluang untuk berpatah semula ke satu masa yang lampau...SAMURA lah destinasinya.....=)

Inilah jodoh kan?? Memang sangat teruja untuk pergi kenduri mereka esok!! Haruslah ramai yang akan turun.. Yeay!! Walaupun aku neh bukannya kenal sangat orang...Tapi, akan ku berusaha untuk mengenali mereka esok....wawawawawaa.....

Buat SALAS dan PECHA....terimalah hadiah yang tak seberapa neh...=) Baca lah untuk bekalan di kemudian hari....=) Sorry.. aku dah baca dulu!!! Homework before getting marry!! wawawawaw.....

Buku neh sangat bagus.. Ia merupakan buku terbaru Pak Cik Harun (penulis buku yang juga merangkap kawan ayah)...Sangat direct to the p0intt..Mungkin ada sesetengah bahagian ini ornag boleh berfikir.."That's only common sense jee kottt.." Tapi benarlah....."haah, aku sendiri banyak lagi ilmu yang tidak diamalkan..." Astaghfirullahal'azim.....this book reminds me.....

Bagi mereka yang nak berkahwin atau pun dah berkahwin..Cuba baca buku neh!! Best3x!!! "Mari kita bina sejarah!!" cuba tengok di sini pelbagai lagi koleksi HAMDY... Promo sikit....=)

Comeyy kan???? SukeEE!! SukeeE! Satu untuk SALAS...satu untuk PECHA.....Semoga berjaya menempuh alam perkahwinan hingga ke akhirnyaaaa....ameennnnn............

Jumpa esok naaaa...=) insyaAllah.....

"bila nak kawen?"

Suatu masa dulu, "neh bila nak abes study neh?"

Bila dah habis study, "neh bila nak kawen neh?"

Aduyai ~ nanti bila dah kahwin, "neh bila nak dapat anak neh?"

Dah dapat anak seorang, " neh bila la nak dapat adek neh?"

Aduyai ~ 1000 x.........Apa-apa p0n, yang pastinya setiap kali soalan-soalan macam ni ditanya...senyum je laaaaaaa =)

Is it a MUST to ask?? hmm...Ntah la..tapi inilahh rencah kehidupan...tapi aku baru kat 2nd queation ea...wawawawawaw....so "bila nak kawen neh tkah??"

Selalunya jawapan selamat.."InsyaAllah ESOK"+ senyum je laa...=)

Kenapa jawab ESOK??
Sebab.........
  1. Sambil berenang minum air!! aku ingin mendoakan diriku agar akan ku berkahwin kelak...wawawawa..."Setiap perkataan yang keluar itu kan doa"
  2. huhuhu..sebab nak tunjukkan yang aku memang mahu berkahwin!! Ma0 diakui umat Nabi Muhammad s.a.w...
  3. Esok tu..tak semestinya esok harinya...esok-esok lah kan??
Ameennnn.........=)

Yakinlah pada janji Allah,

"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati kebesaran Allah"
(az-Dzariyat : 49)

“Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. (Surah al-Nur : 26)

so, What to do??
Improve yourself and when ever people ask "Bila nak kawen?" tak perlulah jawab..
"Lambat lagi laaaa"...wawawawawa....=) usaha + doa + tawakal,,,"InsyaAllah, esok saya kawen!"

Monday, July 26, 2010

cuti itu penambah berat =)

I'm not saying that "I HATE HOLIDAYS!!" wawawawawa.....tapi memang akan timbul satu masalah kepada rata-rata manusia.

Berat sebelum cuti : 43 kg
Berat selepas cuti : ??? kg

Masalah akan menjadi lebih kronik jikalau tiba-tiba di Giant, terserempaklah pula dengan Cik Sal (tiada kaitan ngan sesiapa sekali pun)

"Awak nampak sSSIHHAATttt!!" tegur Cik Sal.

"Waaaahhh kuatnya berkata ma0 buat announcementkah??" monolog jap.
"Alhamdulillah,, SssiHhhhHAAaaattTT sangat! Penternakkan aku maju tyme cuti-cuti neh" tersenyum kelat. Padahal 'monolog' di dalam hati berlanjutan sampailah 3 hari selepas pertemuan yang tidak dijangka-jangka itu. wawawawawa ~ kesian btol =)

Inilah perempuan... Aduyai ~ but if she is optimistic, definitely! She will work on something immediately after that momment.

"Aku kne pegi jogging hari-hari mulai esok!! Tak kira. Malam pegi swimming.." nekad terus...

Bermulalah dengan meng'google' THE BEST DIET PLAN EVER,,,,,=)

wawawawawawaw ~ bagi mereka yang sedang mengalami masalah ini di tahap yang kritikal, saya recommend untuk baca dan buatlah plan di bawah ini. Mana tahu boleh membantu....=p
Sebab berdasarkan kajian yang telah dibuat, IT REALLY WORKS!!! It is a week plan which will cause lost of 10-17 lbs!! hmm, lebih kurang 4-6 kg lah kan?? (1 kg = 2.4 lbs)

Bila baca macam mudah dan rasanya berkesan....try baca ye....

Day One All fruits except bananas. Your first day will consist of all the fruits you want. It is strongly suggested that you consume lots of melons the first day. Especially watermelon and a loupe. If you limit your fruit consumption to melons, your chances of losing three lbs. on first day are very good.

Day Two All vegetables. You are encouraged to eat until you are stuffed with all the raw or cooked vegetables of your choice. There is no limit on the amount or type. For your complex carbohydrate, you will start day two with a large baked potato for breakfast. You may top the potato with one pat of butter.


Day Three A mixture of fruits and vegetables of your choice. Any amount, any quantity. No bananas yet. No potatoes today.

Day Four Bananas and milk. Today you will eat as many as eight bananas and drink three glasses of milk. This will be combined with the special soup which may be eaten in limited quantities.

Day Five Today is feast day. You will eat beef and tomatoes. Eat two 10 oz. portions of lean beef. Hamburger is OK. Combine this with six whole tomatoes. On day five you must increase your water intake by one quart. This is to cleanse your system of the uric acid you will be producing.
Day Six Beef and vegetables. Today you may eat an unlimited amount of beef and vegetables. Eat to your hearts content.

Day Seven Today your food intake will consist of brown rice, fruit juices and all the vegetables you care to consume.

Walaubagaimanapun, perlulah disiplin untuk jauhi alkohol, dan minum 10 gelas sehari setiap hari dalam seminggu itu..boleh??

What are the reasons behind these recommendations??

hmmm...continue reading...

Day One you are preparing your system for the upcoming programme. Your only source of nutrition is fresh or canned fruits. Fruits are nature's perfect food. They provide everything you could possibly want to sustain life except total balance and variety.

Day Two starts with a fix of complex carbo-hydrates coupled with an oil dose. This is taken in the morning for energy and balance. The rest of day two consists of vegetables which are virtually calorie free and provide essential nutrients and fiber.

Day Three eliminates the potato because you get your carbohydrates from the fruits. You system is now prepared to start burning excess pounds. You will still have cravings which should start to diminish by day four.

Day Four, bananas, milk and soup sound the strangest and least desirable. You're in for a surprise. You probably will not eat all the bananas allowed. But they are there for the potassium you have lost and the sodium you may have missed the past three days. You will notice a definite loss of desire for sweets. You will be surprised how easy this day will go.

Day Five, Beef and tomatoes. The beef is for iron and proteins, the tomatoes are for digestion and fiber. Lots and lots of water purifies your system. You should notice colorless urine today. Your allowance calls for the equivalent of five "quarter ponders". Do not feel you have to eat all this beef. You must eat the six tomatoes.

Day Six is similar to day five, Iron and proteins from beef, Vitamins and fiber from vegetables. By now your system is in a total weight loss inclination. There should be a noticeable difference in the way you look today, compared to day one.

Day Seven finished off the program like a good cigar used to finish off Victorian meals, except much healthier. You have your system under control and it should thank you for the flushing and cleaning you just gave it.

Macam logik kan??

Apa-apa pun niat untuk sihatkan badan, Lillahitaala.....worite?? "Bagus gakss kalau ada orang kata kita da makinnn SssSiiHHHATTtt.....wawawawawaw.... baru ada katalisator untuk menjaga badan. Eip, bukan-bukan...menjaga kesihatan..=)

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara...salah satunya..SIHAT sebelum SAKIT..wallahua'lam...sharing n caring....

Friday, July 23, 2010

amanat terakhir Rasulullah s.a.w

Bacalah hari-hari ye 'Atikah.....

" Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendakku katakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu kamu selepas tahun ini.

Oleh itu; dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikan ia kepada orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.

Wahai manusia, seperti mana kamu menganggap bulan ini dan kota ini suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap Muslim sebagai amanah yang suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kami kepada pemiliknya yang berhak.

Janganlah kamu sakiti sesiapapun supaya orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu pasti akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah mengharamkan riba mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara kecil.

Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak ke atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.

Layanilah wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kataku ini. Sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah pada Ramadhan, dan tunaikanlah zakat daripada harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadat haji sekiranya kamu mampu.

Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah bersaudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah tidak seorang pun yang lebih mulia daripada yang lainnya terkecuali dalam takwa dan amal soleh.

Ingatlah kamu akan menghadap Allah pada suatu hari nanti untuk dipertanggungjawabkan atas segala apa yang kamu kerjakan. Oleh itu, awaslah supaya jangan sekali-kali kamu terkeluar daripada landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi nabi dan rasul yang akan datang selepasku. Dan tidak akan lahir agama baru.

Oleh itu, wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikut kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah al-Quran dan Sunnahku.

Hendaklah orang yang mendengar ucapanku menyampaikan pula kepada orang lain dan yang lain menyampaikannya pula kepada orang lain.

Semoga orang terakhir lebih memahami kata-kataku daripada mereka yang mendengar terus daripadaku. Saksikan ya Allah, bahawasanya aku sampaikan risalah-Mu kepada hambanya."

yeay!! Alhamdulillah,, baca lagi esok yeee......Setiap kali baca mesti tersentuh. Lebih-lebih lagi kalau lepas baca terdengar lagu neh (klik kat SINI)



waaAAhhh!! putih dan bersih,,=)

Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikut kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah al-Quran dan Sunnahku.
(sebahagian dari amanat terakhir Rasulullah s.a.w)

"Cu, nak ke mana tuh??" tanya atuk sambil mengerutkan dahi.

"Bosanlah dok umah je tok, sekali sekala perlu gakss kuar. Ambil angin. Tak taw nak buat ape lagi kat umah nih. Semua benda yang tok suroh semua da bwat. Kat umah ni bukannya ada TV ke, play station ke. Bosan taw tok." jawab cucunya selamba.

Padahal bukan lah apa sangat perkara yang dibuatnya. Sekadar angkat kain, sidai kain, lipat kain. kerja perempuan je! Da dasar suka melepak, memang melepak la kerja nya.

"Cuba Cu baca Quran tuh." cadang atok.

"Bukannya tak nak baca. Tak faham pape p0n bila baca Quran tuh." huh?? boleh pula si Cucu neh jawab macam tu...Atuk terus menggeleng.

"Baiklah, kalau macam tu Cu ambil bakul nih. Kuarkan semua arang-arang tuh dan ambil air kat perigi dekat ngan sungai tu! Sekarang!" tegas atuk.

Si Cucu yang nak keluar sangat ni tadi akur. Tertunduk kepalanya walaupun dalam hati itu...hanya Allah saja yang tahu. Betapa BENGANGnya dia....ish 3x. teruk betul..

Dengan lemah longlai Si Cucu pun ambillah air dari perigi itu. Jauh juga rasanya jarak antara perigi dan rumah mereka. Jauh macam padang bola rasanya. huhuhuh ~ pepandai jee
=)

"eip, mana air??" tanya atok.

"tadi ada lah tok.." bengang....

"Pergi cuba lagi. Atok nak tengok ada air dalam bakul ni nanti!!" nada mengajar..memang perlu diajar mereka yang kurang diajar ini.

Si cucu p0n cuba lagi..tapi kali ini dia berlarian ke perigi dan kembali ke rumah.Cubaan pertama, gagal. Kedua, gagal. Sampai ke berapa ntah....Malangnya...Tak dapat juga. Panjang akal juga rupanya si mamat itu. Dia naik pula motor atoknya. Sayang seribu kali sayang.

"Atok! Mana boleh ambil air pakai bakul neh! Pakai baldi tu je laaa!!." sambil tangan menuding ke arah baldi biru itu dan hidungnya?? Kembang kuncup sebab penat dan BENGANG...

"Haaa! tak boleh!!" boleh tahan juga garang atok neh...

"Cuba tengok apa dah jadi ngan bakul tuh?" tanya atok.

"Apa punya soalan da..." monolog si Cucu itu.

"Waaaahhhh.....putih dan bersih!! Dah boleh nampak warna asal rotan tuh lah tok..." terkejut rupanya...

"Hmmm, macam itulah. Sape kata klo kita baca Quran dan tak faham , tak guna?? Bakul tuh macam hati kita la...makin di bilas dengan air, makin bersihlah. Lagi kita banyak baca Quran lagi bersihlah hati kita neh.." terang atok dengan berhemah sekali.

"Walapun kita tak paham pe kita baca??" tergaru-garulah Si cucu yang musykil.

"Aah, walaupun tak paham! tapi klo paham mesti lagi baik. Sama macam klo Cu guna baldi tadi kan? Mesti da dapat kumpul air!" Atuk tersenyum panjang......

Jom baca Quran!=)

Cerita nih telah diubah-ubah sikit sebab tak berapa nak ingat. But the moral of the story is still the same. Amalkan membaca Al-Quran. yakinlah apa yang Allah suruh buat dan apa yang diamalkan oleh Rasulullah, memang ada hikmahnya. Tak perlu nak banyak soal. Tapi kalau panjang akal sikit, mahu menyoal-nyoal, carilah jawapan nya!! Semua ada. Ilmu Allah itukan luas?? Melainkan perkara-perkara ghaib yang diluar batasan akal manusia.

Kalau nak dibandingkan, betapa kuatnya iman para Nabi..memang superb!! Terfikir gaks.."Hebat betul keimanan Nabi Ibrahim, bila Allah suruh sembelih anak baginda, tanpa risau dan gusar disembelihnya Nabi Ismail! Kalau lah terjadi sekarang, memang gilalaaa si bapak itu." Tapi itulah Nabi Allah....Mantapkan???

Kita?? Macam-macam nak tanya. Bila dah taw jawapan pun masih tak amalkan..A simple thing..like AURAT?? Kenapa perlu tutup aurat?? Rasa macam kurang bijak sikitlaa kepada yang masih bertanya....Hm....kepada yang dah tahu??? Lu pikirlah senirik....Wallah'alam....

"Ya Allah, ampunilah aku, rahmatilah aku, cukupkanlah aku, angkatkanlah darjatku, berikanlah rezeki kepadaku, berikanlah hidayah kepadaku, 'afiatkanlah aku, dan maafkanlah ku..."
(bacaan ketika duduk antara dua sujud)

Ameeennn......

Thursday, July 15, 2010

subsidi diTURUNKAN??!!!

"kerajaan perlu mengurangkan subsidi bagi menjimatkn perbelanjaan kerajaan dan mengurangkan defisit fiskal supaya pasaran dunia dan dalaman lebih yakin dengan kekuatan ekonomi negara" Perdana Menteri Malaysia,,,,,(berita Harian)

Are u aware of this???

"Saya rasa banyak cara lain untuk menjimatkan perbelanjaan negaraku Malaysia tercinta" 'Atikah Zahir

Kenapa Malaysia banyak sangat berbelanja dan masih tak cukup-cukup lagi duit,,,,Hmm,,,tapi cukai,,,hebat di potong,,,,nak kata seluruh rakyat jelata cukup makan dan minum,,,masih ada yang tercicir,,,hmm,,,

Impak dari penurunan subsidi neh??? Am I the only one who is affected?? tak mungkin,,,,Macamana dengan seorang tukang kebun yang beranak 5??? Mesti lagi terasa,,,Dulu kalau isi 'full tank' Kancil 850,,,RM 35.00,,tapi sekarang,,, naik lagi seringgit kot,,,jadilah RM 36.00,,

"Alahai,, singgit p0n nak bising keee???!!!" manusia X,,,,

Mestilah makcik oit,, ingat senang kee nak dapat seringgit tuh,,,Boleh la makan Nasi Kerabu kat Kelantan,,,lagi p0n,, cuba fikir panjang sikit lagi,, minyak naik,, gula naik,, gas memasak naik,,,WAJIBLAh semua benda naik,,,,aduyai~

Berikut adalah harga baru:
  • Petrol RON 95 - RM1.85 seliter.
  • Diesel - RM1.75 seliter.
  • Gula - RM1.70 sekilogram
  • Gas LPG - RM1.85 sekilogram

Berikut adalah harga baru gas:

  • Tong 14KG - dari RM24.50 kepada RM25.90 (naik RM1.40)
  • Tong 12KG - dari RM21.00 kepada RM22.20 (naik RM1.20)
  • Tong 10KG - dari RM17.50 kepada RM18.50 (naik RM1.00)
Semalam,,sedang enak menjamu selera dikedai makan,,,,

"Dik,,,tolonglah makcik,,10 inggit jee,,tinggal satu,,tolonglah dik,,,,,," sebungkus keropok ikan dihulurkan,,,,
Kerutan di wajahnya menunjukkan,,betapa kuatnya dia bekerja,,,,~aduyai,,,,,

"Tolonglah makcik dik,,,makcik ada 5 orang anak di rumah,,,suami makcik da x de,,,," sambungnya lagi,,,,,,,,

Aduyai ~ memang sedih jeee dengar,,,,,aku neh dok makan Fish n chipssssss!!!! senangnyeee idoppp,,,,

Segeralah memasing menbuka beg duit,,,,seikhlasnya,,,aku benar-benar risau,,
"macamna makcik tuh nak idop?? dah la ada 5 anak?? minyak da naek,,gula dah naek,,"

tapi,,,tetiba kelihatan sebuah kereta X6 (y amat ku kagumi) melintas di hadapan kedai makan tersebut,,,"waaaahhhh WUB 77 tuh,,,,haittt nape di0rg bley beli kete tuh!! tapi de jee lagi orang macam makcik tuh!!" bukan nak mempertikaikan Qada' dan Qadar,,,tapi,,,realitinya jurang antara yang kaya dan yang miskin semakin lah jauhhhh,,,,penurunan subsidi??? akan menambahkan lagi jurang tersebut,,,,

Hmmm,,,bila subsidi dikurangkan,,,cukai tetap sama,,,gaji tetap sama,,perbelanjaan?? pastinya bertambah,,,inilah nasib golongan kelas sederhana dan rendah,,,,bagi golongan kelas atasan??? inilah geng-geng makcik X tadi,,,"Alahai,,,3 ribu jeee,,,bayar parking kapal tuh" ngengggg,,,,,cukai?? makin kuranglah kott,,,,belanjaaaa semua dulu,,,,,baru tolak cukai,,,aduyai~ penganiayaan namanyaaa,,,,,,,

Pernah terdengar "Aku x de effect p0n dgn pengurangan subsidi neh,,sebab aku de back up income lain" manusia Y yang berlagak,,,patutnya,,,,"Alhamdulillah,,ak sudah bersedia,,,ak rasa kita perlu ada side income,,supaya tak delah teruk sangat nanti bila lebih banyak lagi subsidi ditarik" lagi baek kan??kan?? manusia ohh manusia~

Kadang-kadang terasa macam lebih baik aku yang jadi Perdana menteri,,,,"macamana kita boleh kurangkan perbelanjaan negara tanpa mengurangkan subsidi?? Rakyat didahulukan,,pencapaian diutamakan kan??"

Mungkin,,,,,,

1) x yah spend berjuta-juta-juta untuk istana tuh!!

2) kurangkan perbelanjaan untuk semua duta-duta kiat di luar negara,,suruh mereka duduk di rumah pangsa jee,,(berdasarkan pengalaman mak n ayah di perantauan,, smue duta-duta Malaysia di negara-negara itu hidup,,, MasyaAllah,,umah de swimmingp00l,,tennis court,, sape support?? kita gakss,,eipp bukan2,,,rakyat2 yang bayar cukai,,kkdg tepk,,
Alhamdulillah,,,ayah bukan orang kedutaan)

3)mengelakkan pembaziran dengan tidak mengambil mere
ka yang sukaa makan gaji buta,,,"jauhkanlah aku dari tergolong bersama mereka ini" ameeennn,,,

4) kalau pilihanraya,,jagan ingat duit KERAJAAN BARISAN NASIONAL itu adalah duit BARISAN NASIONAL,,,memang x berkat dunia akhirat,,,,banyak penjimatannya,,,konon part of bajet rasmi,,,

5)Kita perlu membasmi rasuah sehebat-hebatnyaaa,,,Pembasmian RASUAH,, WAJIB laaaaaaa,,,banyak sanggat membazir kat situ,,,,,,,,

6) pe lagi yee???

wawawawawawwa,,,tapi,,,,kita cakap mudah,,,bila dah jadi,,lagi banyak ujian datang,,,wallahua'lam,,,,

Semoga kita semua terpelihara dari segala kemungkaran,,,dan tergolong dalam mereka yang sentiasa brsyukur,,,,,

tunA puff =)

kalau orang tengok,, mesti ,,"waaaaaaahhhhh,,,hebatnye ,,,camneh nak buat pastry die??"

kui3x,,,,,

Behind the story,,,

1) pegi Giant,, beli :
  • Kawan,,instant Flakey / Paratha,,,(neh lah pastry tuh,,,)
  • Tuna 1 tin
  • Mayonese
  • Lada sulah
2) Potong Frozen Flakey tuh (potong selepas dah lembut sket,,lbey kurang 1 min keluar dr freezer mengikut bentuk yang anda nakla)

3) Masukkan balik yang dah potong sebab kalau da lembik,, sussah nak handle,,dan bancuhlah inti yang nak di gunakan,,terpualang nak inti ape,,,

4) bila inti dah ready,,,keluarkan semula flakey tuh,,,tunggu 30 saat ( biar lembut sket) masukkan inti,,

5) Bakar atas loyang,,yang telah disapu butter (avoid melekat)

6) oppss,,sebelum bakar,,, comeyykan sket tepi2 tuh dengan menggunakan garpu,,,dan sapu kuning telur + pewarna kuning supaya serinye bertambah2,,,,

7) Bakar dalam ketuhar pada 200 darjah selsius,, selama 20 min,,,lepas 10 min,, pusing,,,cam biase,, supaya pembakarannye serata,,

try laa,,,,,,,huhuhuhuhuh

Wednesday, July 14, 2010

need to update!!!

Aduyai~ nape makin hari,, makin terasa,,,,fRIENDSSSSS are important in my life!!!!???

Help me!! help me!!!

Memangla best dok umah,,tp,,,,,,in some cases,,they are needed,,,btolkan?? kan?? Dulu time kat belaja,,ade Yam,,nanni,,Mcna,,Sue,,Eida,,CikYantin,,,dan ramai lagi,,,untuk sama2 memerah keringat untuk menyelesaikan masalah yang membuntukan fikiran,,,,,tapi sekarang,,,,,,,waaaaAAAAa!!!!!!

Sekarang,, semua da nak masuk bekerja,,,ntah bila boleh main futsal ngan Bad,,Anna,,Yunie,,Yan,,Yda,,,Yuya,, dan lain2,,,Banyak urusan yang perlu diselesaikan,,,I'm Busy wokeh??? wawawawa,,,,,

Banyak sangat tanda soal atas kepala neh,,,,sebab tuh,,, kawan-kawan,,,tolong saya,,,,=(

"Saya bakal menjadi wanita bekerjaya",,,,,cam pelikss jee,,,,tapi,, memang tak boleh dielakkan,, Sebagai pemegang biasiswa JPA,,maka sudah menjadi kewajipan saya untuk memenuhi janji,,,,berkhidmat selama 6 tahun dengan kerajaan Malaysia,,,opsss,,berkhidmat untuk rakyat,,,,,,=)

Excited memang excited,,,tapi,,,,"banyak rupanyaa yang perlu diselesaikan sebelum bergelar PEGAWAI FARMASI GRED U41 neh"

Apa yang perlu dibuat??? banyak,,,,panjang checklist nya,,,credit to MC NAA (klik kat nama neh),,huhuhu,, banyak kan??

itulah,, sebab tuh,, FRIENDSS are really important in our lives,,,Alhamdulillah,, ramai rakan-rakan yang sangat advance dalam perkara-perkara seperti ini,,,"mengapa saya tak macam tuh ye??"

wawawawawa,,,"sebab saya takut nak keje!!!"

Sunday, July 4, 2010

Hectic week!!!

"weyhhhh dah Ahad rupanya!" cam tak percaya p0n ada,,cepat btol masa berlalu,,,,oleh itu ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara ye cik tkah oit,,,,,huhuhuhuh,,,,,(konon-konon nak letak gambar,,tapi,, malasnya nak transfer mereka!!! ~ aduyai =p)

Hari ISNIN yang lepas,,,"tkah tolong amek angah pkol 7.15 bley?? tros pg Klinik?" waaaaaaaaaaaa!!! awalnya!!! " Bol2" akur,,,,,lepas subuh,, terusku bersiap sedia untuk ke rumah angah,,,,7.40 am,, yeay!! we've made it!! we were d first patient,,,"haaa,, kalau camneh,, pkol 8.30 dah boleh balik dah" aku tersenyum,,,,,,betullaa,, 8.45 am da sampai umah,,,,"biar Opah jaga Umar la plakss hari neh" pinta emakku,,,"worite!" atas bantuan aku, Kauthar dan ayah,,, kami bekerjasama menjaga Umar,,,,sampai ke petang,,,,,"Senang je jaga Umar neh,,," huhuhuhu,, penat w0o0o0o0o0o0o0,,,,,,,,,,

SELASA,,,,dengan kibutnya aku dan Kauthar bersiap sedia untuk perjalanan 2 hari 3 malam ke Kuala Kangsar,,,,"Balik Kampung!!" tapi,,, sebenarnya,,,pergi menghadiri perbiacaraan kes Pakcik Bad di Mahkamah Majisteret Kuala Kangsar,,,,

Kami bermalam di rumah YUSRA di SLIM RIVER

Esok paginya,,,RAbu pagi tiba di Mahkamah Majisteret Kuala Kangsar,,,,

PERTUDUHAN : Berhimpun secara haram di perkarangan Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar pada 6 Februari 2010,,,,,,

Ini merupakan pengalaman ke-3 untukku menghadiri perbicaraan di mahkamah,, tapi,,,pernah sekali aku menghadiri perbicaraan kes liwat DSAI,,di PALACE of JUsTice, PUTRAJAYA,,kali ke-2,, sapa ingat kes pembunuhan kejam lagi dahsyat,,seorang eksekutif di Kuala Lumpur,,,dan ini yang ke-3,,,,,,,,,,,

Kalau dianalisa,,kesemua petuduh,,(ada 12orang bersama Pakcik Bad) memang akan menang dengan mudah di bawah belaan Augustine,,, "Setuju dengan saya,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,"beliau hebat,,,"Saya cadangkan bahawa,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,anda setuju dengan saya??" ayat-ayat perangkap beliau,,,,
tapi,, x taw lah kan,, campur tangan mereka yang tidak berhak,,,,mereka MAMPU melakukannya,,,,,,oleh itu,, tuntut saja di akhirat kelak yeeeeee,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"Senang jee nak jadi saksi,, setuju ke tak setuju,," huhuhuhuhuhuh,,,,,,
Dah lama dah perbicaraan ini,,, x abes2,,,,,,,,,,

Semoga petuduh-petuduh bersabar dengann ujian ini,,,,,,,,,,,,,,ameeennnn,,,,

Esoknya,,,KHAMIS dalam perjalanan pulang ke KL,,,,di RnR Tapah,,,,,
Ayah : bpe ringgit sekilo neh? (tangan ayah menuding ke arah jambu air)
Penjual : 12 ringgit,,,
'Atikah : x de rasa2?? ( dengan nada sangat sopan,,)
Penyusun buah : nak rasa yang 12 ringgit,,,,,,,,,,

Aku dan ayah tercengangggggggggggg,,,,,,,,,,,bengangggggggggggggggggggggggggg,,,,,terusku toleh ke arah penyusun buah itu dengan penuh tanda tanya,,,

Penjual : cuba rasa yang ini (diberi jambu batu)
'Atikah : ohh,, terima kasih,, tapi saya x m0 beli yang ini,,,

aku terus pusing ke arah penyusun buah,,,TERIMA KASIH yeeeee,,,,,,,,,,,,,

kesimpulan,,,memang wujud penyusun buah-buahan yang macam tuh,,,PMS barang kali,,,,dan,,sape2 yang nak jadi saless pers0n silalah belajar dari kesilapan ini,,,,,,,

pada sebelah malamnya,,,,MUNDZIR sampai tepat 10.11 malam di KLIA,,,,Alhamdulillah,,,,

JUMAAT,,,,jadi baby sitter lagi,,,,sebab kononnnyaa,,,"Angah hantarlah Umar kat umah,,, Mundzir jaga,,,," ngengggggg,,, harapan mamat tuh nak jaga,,,,,,,, pkol bpe ntah baru bngon!!!

telah tiba WEEKEND,,,,SABTU,,,Alhamdulillah,, fullhouse!!!!! jarang sekali dan susssah sekali untuk jadi begini,,,,,huhuhuhuhu,,,,,,tapi angah sempat pagi je,, kerana perlu ke Nilai untuk urusan keluarga,,,,,

s0,,,mestilah MAKAN BSAAAAAAAAA punyeeeeeeee!!! riuh rendah lah dapur mak,,,,,,semua nak tunjuk skil,,,,wawawawaw,,,,mana de,,,, semua menyebokssss jeee,,,, tapi kuah kacang ayam along,, memang MARVELLOUS!! nanti buat lagi eaaa,,,,,tq2,,,,,,

hari neh,,,,AHAD,,,,,pe lagi,,, KAWEN laaa,,,,,,Selamat pengantin baru buat Ziah + Afiq dan Tickey + Hafiz,,,,,,,bercintalah sampai ke syurga,,InsyaAllah,,,,,,,,Barakallahulak!!!


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails