Sunday, November 15, 2009

tetamuMU

Walaupun telah beberapa tahun hidup berjauhan dengan ayah dan emak, aku redha akan ketetapan ini kerana itulah yang terbaik buat kami.

Aku percaya akan janji Allah,

“Allah tidak membebani seseorang melainkan dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksaan (dari kejahatan) yang dikerjakannnya. (Mereka berdoa)”Ya Allah ya Tuhanku, janganlah Kau hukum kami jika kami lupa atau kami bersalah. Ya Allah janganlah Kau bebankan kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan orang-orang sebelum kami .Ya Tuhan kami janganlah Kau pikulkan kami apa yang tidak sanggup kami pikulkan. Maafkanlah kami, Engkaulah penolong kami maka tolonglah kami terhadap mereka yang kafir”[Al-Baqarah:286]


Terima kasih atas segala ujian ini. Ini adalah yang terbaik untuk kami semua!!! Yeah!!! Yakinkan diri,,,walaupun kekadang tersasar dari landasan,,Astaghfirullahal’azimm,,, Ampunkan segala dosa-dosa hambaMu ini,,,,Aduyai,,,,

“InsyaAllah mak ngan ayah dapat pegi haji tahun ini” kata emak lembut.

“Huh???Betul ke mak??” Aku seakan tidak percaya apa yang telah ku dengar tadi.

“Hmm,,, kalau mak pergi,,bilakah??”

“itu tak sure lagi,,,tapi most probably a week before 27 la kot,,,sebelum raya haji”sambut emak.

Aku sendiri tak pasti ape sebenarnya perasaan ku ketika itu. Namun dari raut wajah dan reaksi aku, yang pastinya hati ini sayu tatkala mendengar kata-kata emak sebentar tadi. Entahla tak taw mengapa. Sayu kerana ibu dan ayahku bakal menjadi tetamu Yang Maha segalanya atau pun sayu kerana bakal ditinggalkan,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.

Bermacam-macam perkara terlintas. Astaghfirullahal’azim,,,Banyak pula yang negatif dari positif!!

Namun, setelah beberapa ketika setelah mendengar perkhabaran dari emak.

“Alhamdulillah, akhirnya mak kan?? Dapat jadi tetamu Allah” aku tangkas menjawab walaupun terhentak seketika.

“Betul-betul!!”

Pastinya emak dan ayah pasti teruja dengan ‘jenputan’ Allah buat kali ini setelah berkali-kali merancang tetapi tidak berhasil. Alhamdulillah,,Rezeqi minnallah.

Sekarang mesti mak dan ayah sedang bertungkus-lumus mempersiapkan diri untuk menjadi ‘tetamuNYA yang terbaik’. Betul,,,Alangkah malangnya diri ini jika tidak dapat menggunakan peluang keemasan ini dengan sebaik-baiknya.Peluang yang bukan sekadar untuk memenuhi rukun Islam ke5.

Ya Allah, kurniakanlah kekuatan buat emak dan ayahku agar mereka mendapat haji yang mabrur!!

Emak , ayah,,,tahniah!!

Sekadar ingin berkongsi

Setiap kita memang ada peluang untuk menjadi TETAMU Allah =). It is all up to us!!Kita nak ke x?? Kalau nak,,kita nak jadi TETAMU Dia yang macamana???

Hmm,,,hari-hari patutnya 5 kali kita ‘officially’ jadi tetamu DIA taw!! 5 kali Allah jemput,,dengarkan hari-hari??? Yang laki lagi best,,for sure Allah suka kalau dapat pergi jenguk rumah Dia yang berlambak-lambak skang nih,,, Senang je kan???

Yang keduanya,,,Kalau ada rezeki lebih, nanti Allah jemput kita pergi Mekah,,,sambut Raya Haji beramai-ramai di MasjidilHaram,,,InsyaAllah,,, de rezeki nanti dapatlah,,,,

Yang ketiganya,,,dan yang ini semua orang mesti dapat,,,Kita semua akan dapat jadi TETAMU Dia,,,pergi dari dunia ini,,,lagipun memang dari Dia pun kita datangkan??kan??

Alangkah bestnya kalau kita semua dapat gunakan semua peluang yang ALLAH bagi ini dengan baik,,,,,,,,,,,supaya bila tiba masanya kita ‘confirm’ jadi tetamu Allah nanti kita semua dah ready,,,,,,,,,,,bestnyeeeeeeeee=)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails